Hoeveel calorieën verbrand je met fietsen?

Wie een sport zoekt om te kunnen helpen met afvallen, heeft veel keuze: hardlopen, HIIT training of krachttraining. Maar ook fietsen is een uitstekende manier en het is ook nog een sport die heel laagdrempelig is. Want wist je dat we in Nederland meer fietsen dan inwoners hebben? Je kunt een gewone fiets gebruiken, maar ook een e-bike. Maar hoeveel calorieën verbrand je met fietsen?

In dit artikel bekijken we hoeveel calorieën je verbrandt met fietsen, we vergelijken dit met fietsen op een e-bike en andere fietssporten, zoals een hometrainer of spinbike. Want fietsen kun je natuurlijk zowel binnen als buiten doen. Hoe jij ook gaat trainen op een fiets, het is een leuke sport, die kan helpen met het afvallen.

Hoeveel calorieën verbrand je met fietsen?

Denk jij erover om te gaan fietsen om calorieën te verbranden? Dat is een goed idee. Om af te vallen kun je minder calorieën eten of meer calorieën verbranden. Veel mensen denken dat fietsen te makkelijk is om te kunnen helpen met afvallen, maar het hangt er maar vanaf hoe je het aanpakt. Hoeveel calorieën je verbrandt door te fietsen, wordt mede bepaald door verschillende factoren. Zo speelt je eigen gewicht een rol, de intensiteit waarmee je fietst, je conditie, het weer en de omgeving.

Invloed van je lichaamsgewicht

Als je wilt weten hoeveel calorieën je kunt verbranden met fietsen, moet je ook kijken naar je eigen gewicht. Het is namelijk zo dat hoe zwaarder je bent, hoe meer calorieën je verbrandt als je sport. Dat kun je zien in de volgende berekening:

Als je 70 kilo weegt en 18 km per uur fietst, kun je in een uur tijd 450 calorieën verbranden. Zou je 90 kilo wegen en net zo snel fietsen, dan zul je in dezelfde tijd 630 calorieën verbranden. Dat is dus een groot verschil.

Het weer

Wanneer je buiten fietst heb je ook last, of juist voordeel, van het weer. Vooral de wind speelt een rol. Wil je 20 km per uur fietsen, dan gaat dat veel gemakkelijker als je wind mee hebt, dan wind tegen. Als je wind tegen hebt kost het je veel meer energie om die snelheid te halen en dus zul je ook meer calorieën verbranden.

De omgeving

Er zijn ook omgevingsfactoren die van invloed zijn op de hoeveelheid calorieën die je verbruikt tijdens het fietsen. Zo kost heuvelop fietsen meer energie, evenals over onverharde wegen rijden. Hier kun je rekening mee houden als je een route plant. Ook het fietsen in een peloton maakt verschil en waar je rijdt binnen de groep. Je kunt dan bijvoorbeeld gebruik maken van de slipstream. Dit is de zuigende werking van degene die voor je rijdt, waardoor je zelf minder energie hoeft te verbruiken. Maar wanneer je juist zelf vooraan rijdt, ben jij degene die harder moet werken.

Intensiteit waarmee je fietst

Hoeveel calorieën je verbrand met fietsen ligt ook aan de intensiteit waarmee je fietst. Fiets je met een slakkengangetje, dan zul je logischerwijs minder calorieën verbranden, dan wanneer je op hoog tempo over de fietspaden scheurt. Hoe meer inspanning je levert, hoe meer calorieën je verbrandt. Ook de duur van je fietstocht moet je meerekenen. Hoe langer je aan het sporten bent, hoe meer energie dit kost.

Wil jij gaan fietsen om af te vallen, dan is het goed om een planning te maken voor je fietstocht. Veel beginners maken de fout om te vroeg op een hoog tempo te gaan fietsen. Hierdoor put je jezelf te snel uit en zul je halverwege je tocht al geen energie meer hebben. Het is zeker niet zo, dat hoe harder je gaat, hoe beter dit is voor de hoeveelheid calorieën die je kunt verbranden. Als jij maar een kwartier fietst op hoog tempo, zul je aan het einde van de rit minder verbranden dan wanneer je een uur op gemiddeld tempo had gereden. Het is dus beter om een schema op te stellen, waarin je een realistische planning maakt die je vol kunt houden.

De invloed van je conditie

Ook je conditie speelt een rol bij de hoeveelheid calorieën die je verbrandt tijdens het fietsen. Wie een goede conditie heeft en regelmatig sportief fietst, zal minder energie verbruiken, dan iemand die niet zo fit is. Een getraind persoon kan namelijk efficiënter omgaan met zijn energie en zal aan het einde van de tocht minder calorieën hebben verbrand. Dat is goed nieuws voor beginnende sporters. Ervaren sporters zullen meer moeite moeten doen om het fietsen uitdagend te maken, door bijvoorbeeld meer in heuvelachtig terrein te rijden of hun routes langer te maken.

In onderstaande tabel zie je een overzicht van hoeveel calorieën je met fietsen verbrandt per gewicht en snelheid waarop je fietst.

Snelheid60 kg70 kg80 kg90 kg
16 km/uur390 cal455 cal522 cal585 cal
19 km/uur455 cal530 cal610 cal675 cal
22 km/uur565 cal663 cal755 cal850 cal
25 km/uur690 cal810 cal920 cal1040 cal

Hoeveel calorieën verbrand je op een elektrische fiets?

Als je calorieën wilt verbranden, is het dan een goed idee om een elektrische fiets te gebruiken? De meningen hierover verschillen. Aan de ene kant kan een elektrische fiets je motiveren om te gaan fietsen, terwijl je dat anders niet zou doen, bijvoorbeeld wanneer het hard waait. Ook kan het zijn dat een dergelijke fiets je motiveert om vaker te bewegen dan je anders zou doen. Er zijn zeker mensen die nu op een elektrische fiets naar hun werk gaan, terwijl ze anders de auto hadden gepakt.

Aan de andere kant is er de trapondersteuning, waardoor je minder inspanning hoeft te leveren tijdens het fietsen. Hoe hoger je deze zet, hoe minder hard je hoeft te werken, dus hoe minder calorieën je verbrandt. Het mag duidelijk zijn dat je op een elektrische fiets met trapondersteuning, niet zoveel calorieën verbrandt als op een normale fiets. Sterker nog, met trapondersteuning verbrand je nog veel minder calorieën dan met wandelen.

Hieronder worden de calorieën vergeleken die je verbrandt op een gewone fiets en op een elektrische fiets met trapondersteuning op de lage, normale of hoge stand.

Elektrische fiets15 km/uur18 km/uur21 km/uur
Lage stand190 cal220 cal255 cal
Normale stand155 cal175 cal204 cal
Hoge stand120 cal140 cal152 cal
Normale fiets350 cal405 cal557 cal

Hoewel je minder calorieën verbrandt op een elektrische fiets, kan het natuurlijk veel voordelen hebben om deze te gebruiken. Vooral voor mensen die last hebben van hun gewrichten, kan het gebruik van een elektrische fiets het voor hen mogelijk maken om toch lekker te kunnen bewegen. En motiveert een elektrische fiets jou om meer te fietsen dan je anders zou doen, dan is dat natuurlijk een goede optie.

Hoeveel calorieën verbrand je met andere fietssporten?

Behalve in de frisse lucht buiten fietsen, zijn er nu volop mogelijkheden om binnen aan fietssport te doen. Je hebt natuurlijk de bekende hometrainer, maar ook met de spinningfiets en de airbike kun je aan je conditie en kracht werken. Het voordeel van binnen trainen is dat je geen last hebt van het weer en altijd veilig kunt trainen. Er is bijvoorbeeld geen gevaar van gladheid, losse tegels of het verkeer op de weg. Ook kun je van de weerstand instellen op je fitnessapparaat. Als je gebruik maakt van interactief trainen of programma’s, kun je de training zo zwaar maken als je wilt. Op die manier kun je veel calorieën verbranden op deze indoor fietsen. Hoe verschilt trainen op een fitnessapparaat met normaal fietsen?

Spinningfiets

De spinningfiets is een fitnessapparaat dat erg geschikt is voor intensieve fietstrainingen. Het is vergelijkbaar met een racefiets, ook hierop kun je op de pedalen staan en hoge snelheden behalen. Door het doortrapsysteem word je gemotiveerd om net even een tandje langer vol te houden. Ook is de spinningfiets erg geschikt voor HIIT training. Door de hoge intensiteit kun je dus veel calorieën verbranden op een spinbike, meer dan op een gewone fiets.

Airbike

De airbike werkt met luchtweerstand. Hierdoor geldt het principe dat hoe meer je je inspant, hoe hoger de weerstand wordt. De airbike is een soort kruising tussen een crosstrainer en een hometrainer. Met je voeten trap je de pedalen rond als op een fiets, met je handen beweeg je twee hendels heen en weer, vergelijkbaar met een crosstrainer. Omdat er geen limiet zit op de weerstand, kun je dus een pittige workout doen. Ook de airbike is geschikt voor HIIT training en dus om veel calorieën te verbranden. Op dit apparaat kun je eveneens meer calorieën verbranden dan wanneer je buiten op een normale fiets traint.

Hometrainer

De bekende hometrainer heeft een plekje in veel huishoudens. Op dit fitnessapparaat kun je thuis fietsen, maar het verschil met buiten fietsen is dat je meer controle hebt over de inspanning die je levert. De hometrainer is voorzien van weerstand (magnetisch, elektromagnetisch of lucht), waardoor je de training zwaarder kunt maken. Je hebt dus wat meer controle over en krijgt meer inzicht in hoeveel calorieën je verbrandt tijdens het fietsen. Bij een gemiddelde weerstand is op een hometrainer sporten vergelijkbaar met buiten fietsen. Zet je de weerstand zwaarder, dan is deze vorm van fietsen een stuk intensiever dan normaal fietsen.

Conclusie

Fietsen is een goede manier om calorieën te verbranden. Deze manier van bewegen is voor de meeste mensen goed te doen, het belast de gewrichten niet en bijna iedereen heeft een fiets. Het is dus makkelijk om regelmatig een stuk te fietsen en calorieën te verbranden. Ook de elektrische fiets is een goede optie, zeker als je gewrichtsklachten hebt.

Er zijn tegenwoordig verschillende fitnessapparaten waarop je binnen kunt fietsen. Je hebt het voordeel dat je veilig kunt sporten en meer controle hebt over de intensiteit van je training. Vooral de spinningfiets en airbike geven je de mogelijkheid om zeer intensieve workouts te doen, waardoor je meer calorieën kunt verbranden dan op een normale fiets. Op welke manier je ook wilt gaan fietsen, het is zeker goed voor je conditie, spierkracht en om af te vallen.

Blijvend fit en gezond

Begin met afvallen met YellowFit. Iedere dag lekker eten, zonder verboden producten of rare en dure maaltijdvervangers!

yellowfit logo

Gezond en blijvend fit met normaal en lekker eten met YellowFit!

Klantenservice

Contact

Veel gestelde vragen

Levering en verzending

Retourneren

Contact

Nyron
Steenovenweg 5
5708HN Helmond
KVK: 52894584